Isnin, 12 September 2011

PENIPISAN LAPISAN OZON

Apa itu lapisan ozon?

Lapisan ozon ialah lapisan gas yang mengelilingi bumi. Atmosfera dibahagi kepada 5 lapisan; troposfera, stratosfera, mesosfera, thermosfera dan exosfera. Lapisan ini berada pada aras sekitar 20 km daripada permukaan bumi iaitu di lapisan stratosfera. Lapisan ozon adalah bahagian atmosfera bumi yang mengandungi jumlah ozon (O₃) yang banyak. Lapisan ini berfungsi melindungi bumi daripada sinaran ultra ungu yang berbahaya daripada matahari. Peranan lapisan ozon ialah menyerap dan membalikkan semula sinaran ultra ungu ke angkasa.
Apa itu penipisan lapisan ozon?

Lapisan menjadi nipis oleh pembebasan gas seperti kloroflorokarbon (CFC) dan hidrogen oksida. Gas-gas ini dibebaskan oleh sektor perindustrian yang membuat alat penyaman udara, peti sejuk, ujian nuklear, dan bahan aerosol. Bahan ini terdiri daripada campuran klorin, fluorin, dan karbon. Semasa CFC dibebaskan ke atmosfera, klorin bertindak dengan ozon dan membebaskan oksigen. Akibatnya lapisan ozon semakin nipis.

Kenapa lapisan ozon semakin berkurang?
Lapisan ozon dalam stratosfera musnah disebabkan dua faktor iaitu ;disebabkan aktiviti manusia dan juga sumber semula jadi.Aktiviti manusia: Pembakaran terbuka, asap ekzos kapal terbang, asap dari perindustrian.Sumber semula jadi: Letusan gunung berapi, gas metana dari ladang.Ozon dimusnahkan oleh tindak balas dengan gas klorin, bromine, nitrogen, hidrogen dan oksigen. Dua faktor di atas menyumbang kepada gas ini. Jadi, apabila gas ini dilepaskan ke atmosfera, semakin banyak ozon akan musnah.Contohnya, apabila gas klorin seperti kloroflorokarbon (CFCl₃) ada di lapisan ozon, ia akan menyerang molekul ozon (O₃) yang dibantu oleh sinaran ultra ungu (UV). Ini menyebabkan musnahnya lapisan ozon.
Apabila lapisan ozon menjadi nipis, lebih banyak radiasi UV boleh menembusi ke permukaan bumi. Peningkatan radiasi UV memberikan kesan kepada kita. Pertama, ia akan menyebabkan kematian fitoplankton dan zooplankton di lautan. Organisma ini adalah asas kepada rantaian makanan marin. Kemudian, penipisan ozon menyebabkan pemanasan global. Kenapa? Kerana pemanasan global berlaku apabila jumlah karbon dioksida (CO₂) dalam udara sangat tinggi. Fitoplakton boleh menggunakan CO₂ yang tenggelam dalam laut untuk menjalankan fotosintesis. Walaubagaimanapun, radiasi UV yang berlebihan menyebabkan berkurangnya populasi fitoplakton. Jadi, CO₂ akan menjadi semakin bertambah di dalam udara dan tidak digunakan. Selain itu, radiasi UV yang tinggi akan mengganggu bekalan nitrogen yang diperlukan oleh tumbuhan seperti padi di Malaysia. Radiasi UV memberi kesan kepada aktiviti penyerapan nitrogen oleh microorganisma. Tumbuhan akan menjadi lebih kecil dan pertumbuhan sangat lambat berbanding kebiasaannya. UV boleh merangsang pembentukan radikal yang reaktif dan kemudiannya membentuk bahan baru yang bahaya. Maka terbentuklah kabus tebal dan juga hujan asid. Akhir sekali, radiasi UV dalam jumlah yang kecil boleh dimangkinkan untuk menghasilkan vitamin D untuk kegunaan manusia. Tetapi, sebaliknya, jumlah UV yang banyak dan apabila bersentuhan dengan manusia akan menyebabkan penyakit kronik seperti kanser kulit, fotokeratitis, katarak dan menberi kesan terhadap sistem ketahanan manusia.
Cara-cara mengatasi penipisan lapisan ozon
1) Kurangkan penerbangan kapal terbang dan roket.
2) Menambahkan penanaman pokok.
3) Mengawal pembunangan sisa industri yang mengandungi bahan kimia dalam penipisan ozon dengan pengurusan sisa buangan yang lebih teratur.
4) Guna produk yang mesra alam dan mesra ozon dalam penggunaan penghawa dingin dan petrol.

Penipisan lapisan ozon dengan kata lain bermaksud proses di mana lapisan ozon menjadi nipis. Fenomena ini berlaku adalah apabila jumlah molekul ozon di dalam lapisan menjadi sedikit dari hari demi hari. Impak daripada pengurangan molekul ozon penyebabkan lapisan ozon menjadi semakin nipis.


4 ulasan:

  1. bagus..sekarang sya boleh buat folio sya..terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya dari masa depan iaitu 2020, sama la kita

      Padam
    2. saya daripada changlun, lapisan ozon di sini agak bagus. saya sayang changlun. #covidgang

      Padam
  2. bagus..sekarang sya boleh buat folio sya..terima kasih

    BalasPadam