KEBERKESANAN, KECEMERLANGAN, KEHEBATAN, KEJAYAAN
OLEH
ABD GHAFAR BIN IBRAHIM
Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti
Kementerian Pelajaran
Alor Setar, Kedah
Perkongsian Ilmu dan Pengalaman sebagai pendidik
Pada akhir cerarnah, peserta diharap akan dapat:
Memahami tugas seorang guru daripada pengalaman penceramah sebagai Nazir Sekolah; Gambaran tentang guru yang berkesan dalarn dan luar bilik darjah
Renungan
Jika hari ini seorang Ulama yang mulia
Jika hari ini seorang Peguam menang bicara
Jika hari ini seorang Maternatician yang popu’ar
Jika hari ini seorang teknologis yang berjaya
Jika hari ini seorang Profesor terkemuka
Sejarahnya dimulakan oleh guru biasa,
Dengan lembut dan sabamya mengajar tulis, baca, kira
FPK
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dan segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegaraGuru oh guru
Perdu tempat menyandar,
Dahan tempat bergantung,
Rendang tempat berteduh,
Akar mencengkam bumi.
Ibarat matahari
Bunga berkembang pagi hari.
Ayam berkokok riang di hati.
Pemergiannya tidak dingini.
KE MANA KITA SEBENARNYA?
Renungan
HAK MURID MENDAPATKAN ILMU
HAK GURU MENYAMPAIKAN ILMU
dan
GURU MENJADI PENGKHIANAT
DOKTOR PAKAR SALAH MEMBUAT PEMBEDAHAN
SEORANG PESAKIT AKAN MAUT
Seandainya
SEORANG GURU TIDAK MENYAMPAIKAN ILMU YANG BENARBERIBU-RIBU MENJADI MANGSA
Apakah standard Pangajaran
Syarifah Alwiah Alsagof
Thomas Green
PENGAJARAN BERKESAN
TERATUR BERASASKAN ILMU DAN TEORI PEDAGOGI SESUAI DENGAN MATA PELAJARAN YANG DIAJAR DAN MENYEBABKAN MURID BERUBAHPERANGAI ATAU TINGKAH LAKUNYA.
PEMBELAJARAN BERKESAN
APA YANG DIKEHENDAKI IALAH INSAN YANG KENAL-NYATA-KENDIRI DENGAN PENUH KESEDARAN DAN BERSENGAJA.
Petua Seorang Guru
• Kalau seorang guru mengajar sambil duduk, Murid belajar sambil mengantuk.• Kalau seorang guru mengajar sambil berlakon, Murid belajar dengan tekun.
• Kalau seorang guru mengajar banyak bercakap,
• Kalau seorang guru menjadi pemudah cara, Ramai murid pandal berbicara.
• Kalau seorang guru mengajar tanpa menilai, Tak akan tahu murid bodoh atau pandai.
• Kalau seorang guru berbudi bahasa, Dikenang murid sepanjang masa.
Jaapar Yusof
Guru Besar
SK Pa)ong 12 (F), Gemas, Negeri Sembilan.
Ketua Pengarah Pendidikan Mataysia.
16 Februari 2001.
• Guru yang berilmu (content knoledge)
• Guru yang mempunyai kemahiran dan ketrampilan dalam proses pengajaran dan pembelajaran (pedagogical knowledge and pedagogical content knowledge)
• Guru yang mempunyai sahsiah yang boleh menjadi contoh teladan dan ikutan kepada golongan yang dipimpin.
• Antara ciri-ciri sahsiah yang perlu dimiliki ialah peribadi dan tingkah laku yang mulia, menggunakan bahasa yang standard dan mempunyai komitmen yang tinggi untuk menjayakan usaha yang dilakukan.
CIRI-CIRI GURU CEMERLANG
Bertakwa
Berakhlak
Berperibadi mulia
Mempunyai komitmen
Bersopan santun
Bersikap positif
Berkebolehan memimpin
Mengamalkan budaya ilmu
Merancang P&P
Mengurus P&P
Memilih strategi P&P
kemahiran Teknologi
Kemahiran Generik
Kemahiran Kaunseling
Menilai P&P
Isi kandungan mata pelajaran Pedagogical Content Knowledge
Bahan
Kaedah
Teknologi
• Penyubur— minat, bakat dan kebolehan murid.
• Guru — wadah kepada murid membina daya pemikiran yang analitikal, kritikal dan kreatif.
• Perlukan kemahiran yang tinggi.
• Kualiti dan kuantiti kerja
• Melaksanakan kerja dalam tempoh yang ditetapkan
• Menggembleng seluruh tenaga dan sumber dengan cekap
• Menghayati peraturan
• Kecekapan berkomunikasi yang tinggi
• Kebijaksanaan mewujudkan suasana permuafakatan
• ‘P R’/ Public Relation yang baik
• Menggunakan hikmah dan nasihat yang baik.
• Bercakap benar.
• Menggunakan perkataan yang baik.
• Menyesuaikan bahasa dan si percakapan dengan tahap kecerdasan pendengar.
• Berbahas dengan cara yang lebih baik.
• Menyebut perkara yang penting berulang-kali.
• Mengambil kira pandangan dan fikiran orang lain.
• Pengetahuan pedagogi asas —prinsip dan strategi.
• Pengetahuan kurikulum — BBM, P&P.
• Pengetahuan konteks pendidikan.
• ‘CaringAttitude’
• Rasa ‘concerned’
• Hormat (respect/positive regards)
• Penerimaan tanpa prasangka (acceptance)
• Mudah didampingi (approachability)
• Bersikap dan bertindak secara adil
• Menjadi peran contoh (‘Role-Model)
• Galakkan komunikasi (open communication)
• Bersikap menyokong (supportive)
• Meluaskan bacaan dan mengamalkan ilmu bermanfaat.
PUNCA GURU MERADANG
PUNCA MURID KECUNDANG’
12. Aktiviti P & P lebih berfokus kepada mengingat pengetahuaan tambahan.
13. Tidak banyak berfikir tentang sesuatu perkara;
14. Murid kurang diberi latihan;
15. Murid tidak sedar apa yang dipelajari; dan
16. Murid tidak tahu kenapa salah atau betul.
BUKANLAH UNTUK MENYEMPURNAKAN PROSES PEMBELAJARAN,
TETAPI
UNTUK MELANJUTKANNYA;
BUKANLAH UNTUK MELIPUTI MATA PELAJARAN,
TETAPI
UNTUK MEMBANTU MURID MEMAHAMI PROSES MEMPEROLEH PENGETAHUAN;
BUKANLAH UNTUK MENGGALAKKAN JAWAPAN,
TETAPI
MENYOAL JAWAPAN YANG DIBERI;
BUKANLAH MENEGASKAN PENGHAFALAN DAN SEKADAR MENYEMAK SEMULA
TETAPI
UNTUK MEMBINA SATU PROGRAM APLIKASI PRAKTIKAL;
BUKANNYA MENYOGOK
TETAPI
MEMBIMBING MURID KE ARAH SATU KEHIDUPAN
YANG LEBIH BERTANGGUNGJAWAB DAN SEMPURNA.
PESANAN BESTARI
AUR YANG ANGGUN DI KAKI BUKIT.
KIAMBANG YANG SEGAK DI GIGI KOLAM.
BINTANG YANG BERCAHAYA TERANG MENYINARI SELURUH ALAM.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan